Bliv medlem af Kiosk og få adgang til alle vores podcasts, artikler, perspektiver og events!

Det koster 29 kr. pr. måned, og du kan afmelde dig når som helst.

Start her!
in ,

Amin Safari: Da svensk Glam-rock overtog hitlisterne

Lyden af det, vi kender som moderne pop i dag, bliver ofte associeret med vores forestilling om store studier i LA, New York og London, men i realiteten kan popmusikkens geografiske rødder spores tilbage til vores naboer i Sverige. Jeg har altid været fascineret af svensk pop og dets måde at eksponere sig selv til hele verdenen. 

Hør TauMau speake Amins klumme eller læs den selv under afspilleren.

Det, der gør, at det rammer mig, er, at svenskerne ikke er bange for at være uncool, når det kommer til musik. Backstreet Boys og Britney Spears etc. bliver betragtet som dårlig smag, der er som regel en lidt ironisk distance til det, når folk står på stolene og skråler med på sangene til privatfester. Men jeg går og hører det privat i min daglige gang på vej på arbejde eller nede for at handle. Jeg synes bare, det er fandens god pop!

I 1992 startede den svenske top-producer Dag Krister Volle – bedre kendt som Denniz Pop – Cheiron Studios i en lille kælder i Stockholm. Her samlede han et hold af producere og sangskrivere, som bestod af alt fra fallerede artister til jingle-magere fra reklamebranchen. En af de sangskrivere var Karl Martin Sandberg, bedre kendt som Max Martin, der, med sin personlige erfaring som forsanger i et glam-metal rock band, efterfølgende har haft enorm indflydelse på den lyd, som blev skabt på daværende tidspunkt. Han tog melodierne og de store omkvæd, som man kender fra bands som Def Leppard og Bon Jovi, og implementerede det i sange som f.eks. “Hit Me Baby (One More Time)” med Britney Spears.

Derfor blev Max Martin hurtigt en fast mand hos Cheiron Studios med Denniz Pop som sin mentor. Det musikalske landskab i USA var i starten af 90’erne meget domineret af R&B, Hip Hop og Hard rock. 

I Sverige forsøgte Denniz Pop og Max Martin ihærdigt at genskabe den amerikanske R&B/Hip Hop lyd i deres produktioner. Men i realiteten havde de blandet alt det bedste fra USA og UK med deres egen personlige musikalske erfaring og skabt en ny lyd, som senere skulle definere popmusikken op gennem 90’erne og helt indtil i dag. Cheiron Studios-holdet begyndte fra den svenske kælder at producere og skrive nogle af tidens største hits som f.eks. “Do You Know (What it Takes)” og “Show me Love” for den svenske sangerinde, Robyn. Her fik man for første gang en smagsprøve på den nye Cheiron lyd, hvor den amerikanske R&B inspiration tydeligt kan høres i en kombination med et stort omkvæd fra poppens verden. På samme tidspunkt skabte de også hele Backstreet Boys og NSYNC bølgen med deres gennembrudshits “We’ve Got it Goin’ on” og “I Want You Back”. Cheiron Studios blev hurtigt en hitmaskine, som dominerede hitlisterne overalt i verden. Større artister som Celine Dion og Bon Jovi begyndte at få øjnene op for den svenske popkælder, som på det her tidspunkt i slutningen af 90’erne og starten af 00’erne var blevet musikkens svar på H&M og IKEA, en slags samlebånds-maskine af popsange. Der er blevet brugt en bestemt formular, så størstedelen af sangene lyder faktisk ret ens i formen, sangskrivningen og produktionerne. En Britney Spears sang kunne for eksempel sagtens have været lavet til NSYNC eller Backstreet Boys og omvendt. Et godt eksempel på dette er “Tell Me What You Like” med svenske, Jessica Folcker. Men alle sange, der kom ud af Cheiron Studios, blev kæmpe store hits på trods af det. Nøglen til succesen for disse hits skulle vise sig at ligge i en meget stringent tilgang til sangens form. Et af kendetegnene for denne form er blandt andet C-stykket, som efter 2. omkvæd næsten konsekvent breaker ned i et melankolsk synth string stykke, som leder op til 3. omkvæd. Kendetegnende for 3. omkvæd var typisk en variation af et foregående element i sangen blandet med omkvædet eller korstemmer, som forstærker omkvædet og efterlader en følelse af storslåethed.

Amin ved en hel del om popmusik verden over. Hvilket land skal han dykke ned i næste gang – og hvorfor? Klik og her og giv os din inspiration.
?
X

Det lyder nærmest som to omkvæd, der går op mod hinanden. Denne idé med et anderledes stort omkvæd i slutningen af alle sange, havde Denniz Pop faktisk tyvstjålet fra ABBA “The Name of the Game”, hvor ABBA bruger et stykke fra slutningen af versene (broen) i de 3 sidste omkvæd. Et tilsvarende tydeligt eksempel på denne stringente form er, at 1. omkvæd næsten altid rammer inden for 50 sekunder, og succeskriteriet var, at sangen skal kunne genkendes efter to sekunder. Gode eksempler på sidstnævnte er, Britney Spears “Hit Me Baby (One More Time)” og NSYNC “It’s Gonna Be Me”. En af grundene til deres store succes var deres dedikation til denne form, som gennem tiden har udviklet sig og tilegnet sig navnet “Melodic Math”. Svenskerne er stadig dominante inden for popmusik. Nogle af mine yndlings pop producere Shellback, Ilya Salmanzadeh, Rami Yacoub og Ali Payami er alle fra Sverige og har alle været under Max Martin’ vinger. Max Martin har de sidste 15 år stået bag de største hits for artister som bl.a. Kelly Clarkson, Pink, Usher, Ariana Grande, Katy Perry, Ed Sheeran, Taylor Swift og The Weeknd. Han har senest stået bag flere af sangene, på The Weekends seneste album bl.a. “Blinding Lights”. Han er den person med tredjeflest Billboard Hot 100 #1 placeringer (23) – kun overgået af John Lennon (26) og Paul McCartney (32) fra The Beatles.

What do you think?

Written by Amin Safari

Amin Safari er 30 år gammel. Han har arbejdet med musik og events, siden han var 13 år gammel. Til daglig er han A&R på labelmade records og manager for unge musikalske talenter - og så skriver han musikklummer og sammensætter playlister til dig her på kiosk.social.

Skriv et svar