Bliv medlem af Kiosk og få adgang til alle vores podcasts, artikler, perspektiver og events!

Det koster 29 kr. pr. måned, og du kan afmelde dig når som helst.

Start her!
Pressefoto: Roskilde Festival, Vegard S. Kristiansen
in ,

Få indblik i festivalernes planlægning efter to års ventetid: ”Der er noget i støbeskeen, som vi glæder os til at kunne dele med jer!”

Sidder du næsten allerede klar med gummistøvler, teltoppakning, en ramme øl, soundbox og dåsetun, så skal du læse med her. På Kiosk har vi nemlig været i kontakt med flere af Danmarks største festivaler for at spørge ind til, hvad vi kan forvente efter to-tre års ventetid. Der er sket en del de sidste to år, hvor planlægning af musikprogrammer er lagt om, og vi som befolkning er blevet bevidste om ting som afstand og håndsprit. Alle dette samt en bevidsthed om bæredygtighed hos de unge præger festivalernes afvikling.

En af de større festivaler, vi har talt med, er Roskilde Festival. Her er der en del nyt, der allerede nu kan ses både på tegninger af campingområder og musikprogram. Anders Wahrén er programchef og den øverst ansvarlige for de teams, der sammensætter program, musik, kunst og scene.

Som festival, forklarer Anders Wahrén, er man vant til at arbejde med et årshjul, hvor der nulstilles efter hver festival, inden man så starter på den næste, men det har også været en anderledes omgang ifm. planlægning.

”Rytmen er blevet fuldstændig slået i stykker pga. coronanedlukninger. Vi har haft planlagt noget, vi har troet mere eller mindre på, men som har været afhængigt af politiske udmeldinger. Vi plejer at kunne operere meget uafhængigt, og lige pludselig har vi nærmest været sat under opsyn. Så det har været specielt. Det har derfor været en kæmpestor lettelse, at vi nu endelig kan skabe den festival, vi har planlagt i tre år.”

Han fortæller bl.a., hvordan de som festival oplever, at særligt unge er endnu mere engagerede i klima og i at skabe en grønnere fremtid. Konsekvensen af corona vil også være synlig på en festival som den på Roskilde Dyreskueplads:

På tre år har vores hygiejnevaner ændret sig markant, og vi er vant til at have håndsprit med os overalt. De vaner flytter naturligvis med deltagerne ind på pladsen.

”Vores fokus er på at skabe de bedste rammer for igen at kunne samles, mærke musikken, festen og fællesskabet. Det er der behov for nu. Derudover er vi selvfølgelig også opmærksomme på hygiejne og på at lave en festivalplads, hvor man også kan trække sig lidt tilbage og få rum og ro omkring sig. På tre år har vores hygiejnevaner ændret sig markant, og vi er vant til at have håndsprit med os overalt. De vaner flytter naturligvis med deltagerne ind på pladsen. Her er det så vores opgave at skabe nogle rammer, som er tilpasset de behov, der følger med. Hvordan det konkret kommer til at se ud, kan vi først fortælle mere om senere.”

En underlig tid som festivaler
Vi spurgte Anders, om der er noget, de som festival særligt planlægger for 2022. Her kunne Anders allerede nu afsløre, at der bl.a. kommer nogle store kunstinstallationer samt noget helt nyt.

”Der er noget i støbeskeen, som vi kan løfte sløret for senere på foråret. Man vil helt klart kunne se, at der er sket noget nyt på Roskilde, imens vi har været væk. Der sker udvikling på vores plads. Tre års udvikling på én festival. Nu har vi ikke haft nedslag og kunne teste vores tanker af, så vi har tegnet videre på skitsen, uden at den materialiserer sig i virkeligheden.”

Det har været meget specielt og krævende for bl.a. de frivillige, der sidder og planlægger året igennem, forklarer Anders.
”Vi er ved at have en skitse af en festivalplads, der bliver rigtig god. Og vi tager højde for, at der er nogle gæster, der har brug for at trække sig lidt mere. Vi ved, at det kan være meget overvældende at vende tilbage til de store fællesskaber, og vi tror, der er behov for andre lommer og oaser og mulighed for at holde afstand til folk. Ikke fordi man er bange for at blive syg, men simpelthen fordi vi har vænnet os til noget andet.”

Hvordan udvælger man musikken til en festival?
Hvert år sidder flere tusinde danskere og tripper, mens de venter på festivalernes offentliggørelse af musikprogrammer. I år er en stor kunstner som Justin Bieber offentliggjort på Smukfest i Skanderborg, hvilket er et stort trækplaster. På Roskilde Festival har de også flere store navne både udenlandske og danske. Men hvordan foregår det egentlig, når musikken skal udvælges.

”Det er klart, at dér har det også været en anderledes proces. Vi har et kæmpestort program mest af alt baseret på musik, folk ikke kender så meget til, og det er vores helt store opgave at give deltagerne overraskelser og nye oplevelser, de kan tage med hjem. Det er noget, vi har gjort i 50 år. Udover det skal vi kunne gøre en forskel for vækstlaget både i kraft af vores donationer og ved at præsentere nye navne for et bredt publikum. Derfor er det også vigtigt, at vi har nogle af de helt store samlende navne, som kan bringe alle deltagere sammen. Det behov er bestemt heller ikke blevet mindre efter krisen. Der skal være en balance mellem de store trækplastre og syng-med oplevelser og så de små niche ting,” forklarer Anders Wahrén.

Sådan, som musikprogrammet er blevet for Roskilde Festival, har ikke været planlagt fra start.   

”Det har ikke hele tiden været meningen, det skulle være lige de her kunstnere i 2022, det er resultatet efter tre års arbejde, hvor vi hele tiden har måttet ændre perspektiv for at følge med tiden. Nogle navne var mere relevante i 2020 og blev skiftet ud, hvorimod Tyler, the Creator f.eks. var aktuel med et album, og så har han nået at lave et nyt album og en ny produktion, som gør ham endnu mere relevant i 2022.”

En kunstner som Dua Lipa var ikke blevet valgt for to år siden, og Jada skal i år ikke åbne Orange Scene, som det oprindeligt var planlagt.

Hvis vi kigger på de hjemlige navne, så var planen, at Jada skulle have åbnet Orange Scene i 2020 som en kulmination på nogle fantastiske år.

”Det var ikke planen, at Dua Lipa skulle have spillet i 2020, men det blev så relevant i 2022, fordi hun har løftet sig til et nyt niveau i nedlukningsperioden. Hvis vi kigger på de hjemlige navne, så var planen, at Jada skulle have åbnet Orange Scene i 2020 som en kulmination på nogle fantastiske år. Men nu ville det være mærkeligt at give hende en åbningstid, fordi hun er blevet et mere etableret navn, der ikke har brug for det boost, en sådan tid kan give. Så i stedet har vi valgt at give den plads til Drew Sycamore, der som mange andre på vej op har haft meget svære kår for at komme ud og spille. Men på trods af det har hun formået at skabe en stor fanbase. Det bliver noget helt særligt at se hende og bandet på den scene efter tre års tørke.”

På sociale medier har flere undret sig over, hvorfor det er en kunstner som Drew Sycamore, der skal åbne Orange scene. Det valg spurgte vi også ind til: 

”Hun har et liveshow, som er virkelig stærkt, og hun har lavet kæmpestore hits og er blevet streamet rigtig meget gennem de sidste år. Men hun har ikke haft muligheden for at stå på den helt store scene før nu. Det er vi overbeviste om, at hun er klar til, og hun kan om nogen få sat festen i gang på vores første dag.”

Færre først-til-mølle-camp-områder på Roskilde Festival
Måske har du kigget på planen over camp-områderne for i år og undret dig ligesom os over, hvorfor der ikke er ligeså mange først-til-mølle-løbepladser, som der plejer at være, men det er der en helt særlig grund til:
”Der er en bevægelse med ikke at købe nye produkter og på den måde bidrage til en mere bæredygtig forbrugsadfærd. Ved at give folk en chance for at vide, hvor de kommer til at ligge, får vi en tættere dialog med folk, inden de ankommer, og derigennem kan vi forhåbentlig præge deres holdning til affald og oprydning, så de bliver bedre til at rydde op efter sig. Vores områder med grønne community campinger har været vellykkede i at skabe fællesskaber, der engagerer sig i en festivalkultur, som fokuserer på blandt andet bæredygtige forbrugsmønstre og oprydning under og efter festivalen. Samtidig oplever vi, at unge er endnu mere engagerede i klima og i at skabe en grønnere fremtid. De grønne community campinger er en måde at understøtte det engagement på og dermed også inspirere til endnu mere bæredygtig forbrugsadfærd uden for festivalen.”

Heartland vi skabe unik oplevelse
En anden nyere festival, vi har talt med, er Heartland Festival. Janne Villadsen er program- og udviklingschef på Heartland og fortæller, hvordan den ekstra tænketid har været gavnlig for udviklingen af festivalen.

Smukfest indgår i bæredygtigt samarbejde
Det, der typisk giver adgang og generelt er stemplet for at have været på festival, er festivalarmbåndet. På Smukfest har de også haft tid til at tænke, og det har bl.a. givet det resultat, at de har fået idéen at benytte de mange spildte armbånd til de to års aflyste festivaler til et genbrugeligt formål.

”Hos Smukfest ønskede vi at genanvende vores armbånd fra Smukfest 2020, så de ikke gik til spilde, og sammen med WODEN har vi fundet en helt særlig måde at gøre lige netop dette ved at lade armbåndene indgå i sålerne på skoene. Samarbejdet har skabt en helt unik kollektion af sko, hvor to sko ikke er ens. Det synes vi er en spændende måde at bruge vores armbånd på. Udover den unikke kollektion, sætter vores legekammeratskab med WODEN også fokus på vores ønske om at genanvende alt, hvad der er muligt af festivalens materialer – og er på den måde med til at gøre alt smukt igen,” fortæller Allan Baunsgaard, der er Partnerskabsansvarlig hos Smukfest.

Overordnet set kan man sige, at det umiddelbare tema for de danske festivaler er bæredygtighed og fællesskabsfølelse. Det er ønsket om at lave en fest, der kan få folk tilbage med en respekt for tilvænningen i større forsamlinger.

Er du en af dem, der skal afsted i år? Har du nogle bekymringer eller forventninger ifm. deltagelse i en festival?

What do you think?

Written by Kiosk

Skriv et svar